Otelcilik sektörüne aşina olmayan kişiler için otel işletme yapısı ilk bakışta çok karmaşık görünebilir. Bir otelin ön kapısından yürürken, bu işe dahil olan oyuncuların çeşitliliğini hayal etmek karmaşıktır. Gerçekten de, bazı oteller bağımsız olarak adlandırılırken, diğerleri büyük ölçüde bir marka, işletme sahibi ve/veya işletmeci arasındaki işbirliğine güvenmektedir. Bu makale, bir otelin yönetilebileceği farklı iş modellerini belirlemeye odaklanacaktır.
Otel yatırımı, işletme modeline dayalı olarak paydaşların çıkarlarının ne olduğunun iyi anlaşılmasını gerektirdiğinden çok karmaşıktır. Zamanla otel yatırımına dahil olan tarafların profili çeşitlendi. Sonuç olarak, artan uzmanlık ve finansal destek, daha iyi konuk değeri yaratmayı mümkün kıldı. Turizmin küreselleşmesi uluslararası seyahatleri ve dolayısıyla uluslararası markalı otellere olan talebi artırmıştır.
Coğrafi konumlarına ve pazar segmentlerine göre oteller farklı iş modelleri aracılığıyla işletilebilir:
Otel işine dahil olan üç ana oyuncu türü vardır:
Tarafları bağlayan sözleşmenin türüne göre işletmeci ve marka tek bir tüzel kişilik veya ayrı oyuncular olabilir.
Otel franchise, işletme sahibi, franchise alan ve marka sahibi, franchise veren arasında ücrete dayalı bir anlaşmadır. İşletme sahibi – mülk sahibi veya kiracı – franchise ücreti karşılığında franchise verenin marka adını, fikri mülkiyetini, rezervasyon sistemini ve operasyonel destek araçlarını kullanabilir. Mal sahibi, mülkü kendi adına işletmek için üçüncü taraf bir operatör kiralamaya karar vermedikçe, mülkün kontrolünü elinde tutar ve işle ilgili yükümlülükleri yerine getirir. Aynı şekilde otel sahibi oteli marka adı altında işlettiği için marka standartlarına uymakla yükümlüdür ve marka değişiklikleri üzerinde herhangi bir hak onayı bulunmamaktadır.
Bir franchise maliyeti iki tür ücreti içerir: başlangıç ücreti ve devam eden ücretler.
Otelin faaliyet gösterdiği pazar segmentine göre toplam oda gelirinin yüzdesi olarak hesaplandığında franchise maliyeti değişebilir. HVS’ye göre, ekonomik bir otel için medyan otel franchise maliyeti %8,6’dır ve pazarına göre artmaktadır. Lüks otel franchise maliyeti %11,4 civarında değişirken, üst-orta ölçekli ve birinci sınıf kategoriler sırasıyla %12.1 ve %12.4 civarındadır (HVS, 2020). Franchise iş modeli Kuzey Amerika’da çok popülerdir ve varlık odaklı olması nedeniyle otel grupları tarafından daha fazla benimsenir.
Otel işletme sözleşmesi, franchise ile aynı taraflar arasında yapılan bir sözleşmedir, ancak aynı sorumlulukları belirtmez. Yönetim sözleşmesi kapsamındaki ilk otelin açıldığı 1963 yılından bu yana, bu iş modeli gelişmeye ve daha fazla ilgi görmeye devam etti. Bir otel işletme sözleşmesinde işletmeci/marka yöneticidir (örneğin IHG) ve otel sahibi yönetici mal sahibidir (örneğin bir finansman grubu). Operatör, genellikle her bir tarafın sorumluluklarına göre yoğun bir şekilde müzakere edilen bir ücret karşılığında yönetici mal sahibi adına belirli bir marka otel işletecektir. İş sözleşmeleri, mülk bakımı veya FF&E gibi tüm risklerden mal sahibi sorumludur. Öte yandan, işletmeci tüm yönetim konularından sorumludur.
Otel işletme sözleşmesinin ücret yapısı, her iki tarafın çıkarlarını uyumlu hale getirmek için oluşturulmuştur. İşletme sahibi, işletmeciye işini yürütmesi için farklı ücretler öder:
Teşvik ücretlerinin hesaplanması, ister sayısal ister marj engeline dayalı olsun, daha da karmaşık hale gelebilir.
E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir
Yorum *
Ad *
E-posta *
İnternet sitesi
Daha sonraki yorumlarımda kullanılması için adım, e-posta adresim ve site adresim bu tarayıcıya kaydedilsin.
Yorum gönder
Δ